пʼятниця, 1 лютого 2013 р.

Проектні технології – ефективний засіб екологічного виховання учнівської молоді

Кравчук Іван,
учень 11 класу Чернівецької гімназії №1 Чернівецької міської ради, гуртківець «Юні екологи» обласного центру еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді, представник громадської організації «Паросток»
Проектні технології – ефективний засіб екологічного виховання учнівської молоді
Чернівецьке обласне дитяче екологічне товариство «Паросток» створене при Чернівецькому обласному центрі еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді у 1995 році. Ініціаторами створення громадської дитячої організації стали педагоги Центру та науковці Чернівецького національного університету ім. Ю.Федьковича. 

Основною метою «Паростка» є: екоосвіта і ековиховання; впровадження нетрадиційних форм екологічного виховання в систему позашкільної освіти; проведення практичних природоохоронних акцій; пропаганда екологічних знань серед населення. 

На сьогоднішній день ЧОДЕТ «Паросток» об’єднує понад 100 активних учнів, педагогів та науковців, що прагнуть захистити те, що не встигли знищити технологічний прогрес та «розвиток» цивілізації. 

Досвід діяльності ЧОДЕТ «Паросток» переконує, що значною мірою успішний розвиток екологічних об’єднань, пов’язаний із удосконаленням виховної системи через метод проектів. Основою цього методу є розвиток критичного мислення, пізнавальних навичок учнів, умінь самостійно конструювати свої знання, орієнтуватися в інформаційному просторі. 

Освоївши методику проектної діяльності, «паростяни» активно взялися до підготовки і реалізації проектів. Окремі з них пройшли експертну оцінку і отримали фінансування від різних фондів, в тому числі і міжнародних. 

Найуспішнішими з них були: 

- Акція «Едельвейс». Висаджено в природі едельвейс альпійський, проведено широкомасштабну пропагандистську роботу з проблем збереження рідкісних і зникаючих рослин (грант ISAR). 

- Регіональний екологічний фестиваль «Ми діти Землі», присвячений Дню Землі (грант ISAR). 

- Табір «Карпатська казка» для дітей з сіл зони радіоактивного забруднення Чернівецької області (грант Міжнародного фонду «Відродження»). 

- Проект «Джерело». Виїзні зустрічі з дітьми і педагогами 5-ти літніх таборів відпочинку і 7-ми шкіл-інтернатів з метою екопросвіти і виховання через конкурси та ігри, театралізовані виступи тощо (грант ISAR). 

- «Школа громадської ініціативи» (грант ISAR). 

- Міжрегіональна екошкола «Гердан» (грант ISAR). 

- Природоохоронна акція «Голуба хвиля» (Дунайська програма грантів). 

- Проект «Надія» по збереженню біорізноманіття (грант ISAR). 

- Видання збірки «ЕкоНовини» (Корпус миру США). 

- Перший обласний караоке-турнір для молодіжних НУО «Співом єдині» (Управління у справах сім’ї та молоді, оператор Life:) ). 

- Конкурс «Біль Землі» на кращий екологічний плакат, фотографію, літературний твір. Кращі роботи брали участь у Всеукраїнському конкурсі «Чисті джерела». 

- Багаторічний природоохоронний проект «Лебеді». 

Окрім цього, «Паросток» брав участь в «Зеленій толоці», посадці алеї пам’яті жертв Чорнобильської катастрофи, пропагандистській акції «Молодь за чисті легені» та інших акціях і проектах, реалізованих громадськими організаціями краю. 

Одним із найуспішніших проектів, реалізованих «Паростком», була акція «Едельвейс». Метою даної акції було не тільки висадити вирощену в культурних умовах «шовкову косицю» в лісах Перкалабського лісництва Путильського району, де вона росла раніше, але і провести широкомасштабну пропагандистську роботу з проблем збереження рідкісних і зникаючих рослин, серед місцевого населення та особливо учнівської молоді. Ця ідея була підтримана науковцями ботанічного саду і кафедри ботаніки Чернівецького національного університету, Державним управлінням Міністерства охорони навколишнього середовища Чернівецької області, відділом освіти Путильської райдержадміністрації, Перкалабським лісництвом. Успішно здійснити акцію допоміг американський екологічний фонд «ISAR». 

З метою ефективного впровадження проекту в життя і отримання бажаного результату, для його учасників проводився триденний семінар-практикум з теоретичної та практичної підготовки, змістовні лекції науковців ЧНУ, вивчення методики вирощування едельвейса, підготовка зустрічей з населенням. А вже потім експедиція на хребет «Чорний діл» із зупинками на зворотному шляху в селах Селятині, Шепоті, Плоскій, Усть-Путилі, Розтоках Путильського району для проведення виступів, зустрічей пропагандистського характеру серед місцевого населення і учнів сільських шкіл. 

У ході проведення акції «Едельвейс» було відзнято відеофільм, який неодноразово демонструвався по телебаченню, зроблені слайди, буклети. Матеріали експедиції висвітлювалися на обласних, всеукраїнських семінарах та зльотах, міжнародній конференції лідерів ЕкоНГО країн Карпатського Єврорегіону. 

Під час оголошення конкурсу мінігрантів, який здійснювався «Буковинською партнерською агенцією» у рамках проекту «Регіональне партнерство у східній Європі», за фінансової підтримки Фонду ім. Стефана Баторія (Польща), Чернівецьке обласне дитяче екологічне товариство «Паросток» увійшло у п’ятірку переможців і отримало мінігрант на реалізацію проекту «Джерело». 

Метою даного проекту була екопросвіта та введення нетрадиційних форм екологічного виховання в систему позашкільного виховання дітей-сиріт, що відпочивали в таборах «Перлина гір» (с. Банилів-Підгірний) та «Лунка» (смт. Красноїльськ) Сторожинецького району. 

Існуючі методи екологічного виховання у більшості випадків, побудовані на зростанні загрозливої інформації про екологічні катастрофи і не можуть в повній мірі забезпечити формування у дітей гармонійного співіснування з природою. Особливо це відноситься до обездолених дітей, у яких через брак батьківської уваги, низький рівень виховання, в тому числі екологічного, частіше всього розвивається пасивність або, навпаки, агресивність, цинізм і байдужість. 

Використовуючи досвід країн Європи, громадських та державних освітніх організацій України, «паростяни» застосовували у виховному процесі дітей-сиріт дієві методи емоційного екологічного виховання через ігри, конкурси, виставки, театралізовані виступи, демонстрацію відеофільмів, безпосереднє знайомство з природою і природоохоронною діяльністю. 

Під час реалізації проекту «Джерело», зустрічі з однолітками, які люблять і охороняють природу, ігри і спілкування були корисними всім, як виконавцям, так і учасникам проекту - ита залишили гарні враження, спонукали до активної природоохоронної діяльності. Реалізація проекту вплинула на зміни підходів до екологічного виховання дітей-сиріт, впровадження нових нетрадиційних форм і методів ековиховання в освітній процес шкіл-інтернатів. 

Впродовж двох останніх років реалізовується багаторічний природоохоронний проект «Лебеді», ініційований Головним управлінням освіти і науки Чернівецької облдержадміністрації та Чернівецьким обласним центром еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді. Підтримали ідею впровадження проекту науковці природничого відділу обласного краєзнавчого музею та ЧНУ ім. Ю.Федьковича. Основними завданнями даного проекту є збір, розширення та поглиблення знань учнів з біології птахів, зокрема, лебедів-шипунів, їх ролі в екосистемі; проведення моніторингу чисельності виду лебедя-шипуна на території орнітологічного ЗМЗ «Чорторийський», що в Кіцманському районі, організація учнівської молоді для здійснення практичної допомоги в підгодівлі та охороні птахів, а також сприяння формування в учнів переконань, моральних принципів та активної життєвої позиції в галузі охорони навколишнього природного середовища. 

Крім практичної допомоги в підгодівлі та охороні птахів, учні збирають інформацію про біологію лебедя-шипуна, проводять змістовну науково-дослідницьку роботу та моніторинг чисельності даного виду на території Чорторийського озера. Учасники проекту виявили декількох закільцьованих птахів. На їх запит Центр кільцювання НАНУ сповістив, що місцем кільцювання лебедів були м. Лодзь та м. Гданськ (Польща). Також стало відомо, що, окрім місцевих (з сусідніх територій), на Чорторийському озері також зимують особини балтійської популяції. 

Реалізовуючи такі проекти, діти беруть участь у вирішенні існуючих проблем і борються за те, щоб не виникали нові. Важливо допомагати як учням, так і громадськості позбутися байдужості до проблем свого села, міста, країни. Активні дії на місцях допоможуть вирішити і глобальні проблеми.

Немає коментарів:

Дописати коментар