Падолист нагадує про наближення знаменної дати і наш мистецький проект до 150-річчя з дня народження Ольги Кобилянської.
Для студентів-модельєрів 4 курсу 2013-го позаду інтенсив вивчення технік і стилів, теорія і багато практики.
Молоді дизайнери костюма завдячують своїми досягненнями творчим зустрічам з директором муніципальної бібліотеки ім. А.Добрянського Лесею Ілларівною Щербанюк.
Вілла з кришталевими вікнами, в якій була проведена лекція, є архітектурною перлиною Чернівців. Подієва історія сецесійного будинку, його унікальні печі, балкони, сходи, вікна, двері, елементи декору, двір і парк стали окрасою нашої літературної зустрічі.
Берегині книгозбірні зустріли нас виставкою архівних фотографій і творів Ольги Кобилянської.
Так Щедро подарувала нас пані Леся методами роботи з книгою-джерелом знань, своїм особистим шанобливим ставленням до подвигу Людини – Ольги Юліанівни Кобилянської.
А ще змогла вона окреслити світ письменниці іменами друзів. Іван Франко, Василь Стефаник, Леся Українка, Осип Маковей…
Лекція Лесі Ілларівни наповнена історіями, спогадами, фотографіями, музикою Скорика до фільму «Царівна», «Меланхолійним вальсом» Шопена.
Так дізнались ми про всеосяжну Любов царівної до одного чоловіка.
Нотатки на закладках до унікальних виданнях, що зберігаються в бібліотеці оживали рядками, образами, спогадами, ставали прогулянками, адресами 13-и помешкань де проживала в Чернівцях родина Кобилянських.
Ольга Кобилянська жила у Чернівцях понад 50-т років. Тут вона приймала активну участь в житті краю, написала свої чисельні твори.
Те, що вийшло з-під пера Кобилянської, переоцінити важко. І навіть у наші дні, більше століття по тому, її рядки читаєш з неабияким інтересом. Дуже легко впізнаєш тих, кого вона описує, та те, що вона описує. Бо пише вона про людину. Живу. Справжню. З усіма її плюсами і мінусами.
Прикладом духовного перебування в європейському просторі може служити ім’я дивовижної, в чомусь загадкової, внутрішньо драматичної (а зовні — по-європейському стриманої, як блакитна зірка) видатної української письменниці з Буковини Ольги Юліанівни Кобилянської (1863 — 1942), повісті та новели якої — блискучий доказ того, що і тоді, понад 100 років тому, наша література була спроможна виходити на справді європейський рівень психологізму, естетичної досконалості та гуманістичних засад. Отже, бодай коротко огляньмо життєвий та творчий шлях «буковинської чарівниці» — тим самим здобудемо важливий урок і для себе.
Кілька штрихів до портрету…
- Межи своїми ровесницями і знайомими, котрих в мене було небагато, не було жодної, котрій я б могла відкрити душу з її таємницями, - писала Ольга.
- Їхнім ідеалом був мужчина і заміжжя, на цьому все закінчувалося. Мені хотілося більше. Мені хотілося ширшої освіти і науки, і ширшої арени діяльності. Вільно читати книжки…
- В моєму житті не часто гостює радість…
В творах письменниці багато описів природи, напружених колізій, життєпису і глибоко емоційних роздумів. Описи костюми героїв художніх творів не захоплюють автора.
Так ми дізнались про сукні…
Дивно читати ці слова, бо була Ольга гарною, стрункою, тендітною. Що освіченою, то вже й годі говорити! Збереглася «амазонка» (довгий жакет), яку вона одягала для верхової їзди. Так, так Кобилянська не лише сиділа за письмовим столом, а й частенько їздила верхи. Для цього заняття берегла спеціальний одяг. До слова, просто вражає невеликий – менший за 40-ий розмір цієї амазонки.
А взагалі модницею не була ніколи. Та, що там, вона постійно відставала від моди.
Кобилянська, ніби стояла осторонь усього цього, так і не наважившись зняти довгі, ледь не до п’ят, плаття.
…мала святковий одяг, і навіть бальні сукні, в яких відвідувала світські вечірки. Та ось біда! Святкове вбрання практично не відрізнялось від буденного. Хіба, що інакшими були фактура тканини та фурнітура….Хто зна, можливо, все це було від бідності, а може від консервативного характеру…
Сімейні фотографії Кобилянських повторюють стиль матері Марії Вернер.
Творимо свій неповторний образ Ольги Кобилянської.
Художнє проектування авторської колекції моделей-ідей в трьох гранях:
- фото з альбому родини Кобилянських
- промовисті цитати з творів письменниці
- ілюстрації з журналів мод кінця ХІХ початку ХХ століття.
Кожному належить пройти свій шлях творення сучасного одягу в художній системі «колекція».
Немає коментарів:
Дописати коментар